Een hondenleven

Wij hebben thuis een alleraardigst hondje. Hij is lief, waaks, lekker zacht en aaibaar, houdt onvoorwaardelijk van ons, hij is handzaam en knap. Ik ontken niet dat er ook nadelen aan zitten. Zijn lieve zachte haartjes moeten vaak geborsteld worden anders vind je ze overal terug. En hij houdt dan wel veel van mij maar ook van mijn schoenen. Uit het ruime aanbod van mijn schoenen heeft hij ook weer zijn voorkeuren. Zo prefereert meneer echt leer. Wanneer ik bij thuiskomst mijn schoenen uittrek loopt hij, als ik niet oplet, er zomaar heel sneaky met een schoen vandoor. Als ik het doorheb roep ik: ‘Hé Jip, wat doe je met mijn schoen, je past ´m niet!’ Dan laat hij de schoen los en kijkt me met een ondoorgrondelijke blik aan.

hond jip

Inmiddels weet ik, wanneer ik weer een schoen kwijt, dat er 4 plekken zijn waar ik kan zoeken, te weten: 1. de bench 2. z’n mandje 3. achter de bank, of 4. op een rare onlogische plek. Evengoed ben ik toch nog vaak lang aan het zoeken.

Waarschijnlijk ruiken de schoenen erg lekker naar mijn voeten, want hij legt er dan heel liefdevol zijn kop op. Toen hij als pup nog wat minder manieren had en regelmatig graag ergens in het openbaar tegen aan wilde ‘rijden’ waren mijn laarzen daarvan vaak de dupe. Misschien lag het aan het lekkere bontrandje, ik weet het niet. ‘Mam, Jip doet weer zo raar’ riepen mijn jongste kinderen dan. ‘Hij is weer aan het oefenen’ verklaarden mijn pubers. Tja, oefening baart kunst, maar dan liever niet met mijn schoenen.

Ach, hoe triest is het eigenlijk als je het moet doen met een ouwe schoen, hij heeft ook niks anders. Inmiddels ruim ik ze toch goed op, in ieder geval de laarzen.

Het feit dat ik regelmatig met hem moet (laten) wandelen is zowel een nadeel als een voordeel. Het is elke dag is hondenweer, maar persoonlijk vind ik een lekker zonnig dagje het beste hondenweer hebben. Nu schijnen honden een miljoen keer beter te ruiken dan een mens. Daarom moet ik veel geduld met hem hebben bij het uitlaten, zodat hij bij elk hoekje, hondendrol en graspol en even heerlijk de geurtjes kan opsnuiven en er zo nodig een plasje overheen kan doen.

Er zijn natuurlijk heel gemakkelijk parallellen te trekken tussen een hond en een mens. Denk alleen maar aan de diversiteit in haar (of geen), de grootte en de uiterlijke gelijkenis tussen hond en baas. Daarnaast, waar een mens het vooral moet hebben van zijn zicht, gebruikt de hond vooral zijn geurzin. Ik stel me zo voor dat hij tijdens het wandelen op zijn manier de Meppeler Courant leest en zo de informatie tot zich neemt. Of dat het voor hem een soort Facebook is waarbij hij dan heel regelmatig items liket of van commentaar voorziet, pssjt…

Ja, al wandelend kom ik tot verrassende inzichten. Zoals bijvoorbeeld de reden waarom een KR-vergadering, die toch veelal door mannetjes worden bijgewoond, zo lang moet duren. (Ik weet dat ik toch weer een verklaring ga zoeken naar de langdurige afwezigheid mijn man op die avonden.) Dat is gewoonweg omdat iedere aanwezige bij elk willekeurig onderwerp, toch even z’n plasje over het zogenaamde graspolletje wil doen.

Alsof uit die brij van meningen over dat ene onderwerp ook maar een hond zou denken: ‘He, ik ruik hier duidelijk de stempel en de mening van broeder X’. Welnee, het is zogezegd één pot nat.

Natuurlijk zou een vergadering met vrouwen wel minstens zo lang kunnen duren, maar dan worden er in alle redelijkheid beslist zeer essentiële zaken uitgewisseld en ondertussen is er relationeel gezien meer tot stand gebracht en onderhouden. Bovendien, vrouwen hebben over het algemeen ook veel meer verstand van haren, schoenen en geurtjes. Ik bedoel maar…

Ach, iedere vergelijking gaat op een bepaald punt mank, zo gaat dat met gelijkenissen, spreekwoorden en gezegden. Maar evengoed, zoals het eeuwenoude spreekwoord luidt: ‘Wie de schoen past…

schoenen honden

passende schoenen

Geef een reactie

