Over goed en slecht nieuws

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Eerst het slechte dan maar: Ik ben slecht in kinderen opvoeden, vinden mijn kinderen.

Nu het goede nieuws: Ik moet meer straf geven, vinden mijn kinderen. Yeah!

Toen we de afgelopen week net het avondeten ophadden, zagen we S. thuiskomen. Te laat ja. Dat komt vaker voor. Echt behoorlijk vaak eigenlijk.

De andere drie kinderen vinden dat wij niet streng genoeg zijn, slechte opvoeders. Ze vinden dat S. hiervoor gestraft moet worden, zwaar ook wel. Zoals bijvoorbeeld geen eten en meteen naar bed of… nog iets veel ergers. Dat vinden wij ook, van dat straffen. We zijn wel boos, phoe wat zijn we boos, maar hij krijgt toch altijd nog wel te eten, – ja als mijn zoon mij om een brood vraagt hoef ik hem toch zeker geen steen te geven-  Maar verder… niks eigenlijk. Wat is een geschikte straf voor laatkomerij?

S. vindt het ook echt eerlijk heel erg dat hij te laat komt, zegt hij. Hij vraagt me ook altijd wel hoe laat hij thuis moet zijn. Dan zeg ik bijvoorbeeld: ‘Vijf uur, uiterlijk kwart over vijf’. ‘Oja, dus kwart over vijf?’ Na het kortgesloten te hebben loopt hij nog even wat heen en weer en vraagt nog eens: ‘Hóe laat moet ik ook alweer thuis zijn?’ ‘Kwart over vijf’.

‘O ja, oké doe ik’.

En dat lukt hem nooit. Logisch, hij heeft ook geen horloge, kwijtgeraakt, dus hij kan het niet checken. Zijn innerlijke klok loopt ook niet op tijd, tja, blijft een lastig probleem.

Er moet meer gestraft worden, vindt het deskundigenpanel dus. Dit geldt trouwens opeens niet voor henzelf, de andere brave kinderen. Omdat ze ‘van nature wat gehoorzamer zijn’ hebben ze dat niet nodig.

Jaaja.

‘Ik heb slecht nieuws en goed nieuws riep S. toen hij met zijn vishengel naar binnen stapte. Dat roept hij heel vaak de laatste tijd. Soms vraagt hij nog of ik eerst het slechte of het goede nieuws wil horen. Toen ik net wilde roepen dat ik het slechte nieuws wel wist, begon hij meteen maar door te praten. ‘Het slechte nieuws is dat mijn draad van de hengel in de knoop zit. Maar het goede nieuws is: Ik heb een vis gevangen!’

Toen liet hij ons de vangst zien.

vis goed nieuws laat

Ieuw… ja, mooi hoor…

Ik denk dat de vis het nieuws niet zo goed vond, hij lag er wel heel stilletjes bij. Dat vond S. ook wel, hij schudde nog wat met z’n hand, hij wilde hem meteen wel even terugbrengen naar het water. Mwoa, hoefde niet meer, hij was niet meer onder ons. En zo is de een z’n dood, de ander z’n brood. Jip heeft hem lekker opgegeten, verse vis.

En zo zijn er vaak twee kanten aan een verhaal. Het ligt er maar aan hoe je het ziet en van welke kant.

Zo is bijvoorbeeld het slechte nieuws, dat ik dit weekend geen man heb.

En het goede nieuws is: dat ik dit weekend geen man heb. Jah! Wel zo rustig, even geen geklets aan mijn kop. Nou oké, dat laatste is niet waar, maar rustig is het wel.

Het slechte nieuws is dat ik dan alleen in bed lig. O nee, het goede nieuws is dat ik niet alleen in bed lig.

Er is inmiddels geloot om wie er de komende nachten naast mij mogen slapen, in het grote bed. Dat vinden ze heel begerenswaardig. Ik ben dan slecht in opvoeden maar ze willen toch heel graag naast me liggen. Ach ja wie wil dat nou niet.

Nou, ik ben nu eigenlijk wel klaar met al dat goede en slechte nieuws.

Hoewel, ik heb opeens een ontzettend goede straf bedacht…

slapen straf

ach  ….                                       laat ook maar

2 gedachtes over “Over goed en slecht nieuws

  1. Pingback: De snoepzaak en de oplossing van enkele oude zaken | Spoor10

Geef een reactie

