Over een uitstapje en spullen

Soms voel ik behoefte opkomen aan een ordelijk en net bestaan. Dat heb je toch al? Nee dat lijkt zo.

Om iets van een overzicht te krijgen in mijn leven ben ik aan het ontspullen geslagen. Ik heb dozen vol zijn naar de kringloop laten gebracht. Ik zou nu al met geen mogelijkheid meer kunnen bedenken wat er in die dozen zat. Het ruimt lekker op.

Daar krijg je ruimte van dus. En toen gingen we laatst naar de Ejåkeja. Je schrijft Ikea ja, weet ik, maar in het Zweeds spreek je dat zo uit. Dat doen wij ook namelijk, hoewel we dat ook pas weten sinds we kinderen hebben. Ook in Zweden zelf weten ze dat misschien nog niet, maar geloof me, Ejåkeja.

Ik vind Ikea een leuke winkel. Ik kom er heel weinig, misschien vind ik het daarom zo leuk. Maar laatst waren we er zelfs 2 zaterdagen achter elkaar. Dat vond ik ook haast alweer te veel eerlijk gezegd. Maar toch het is een reuzegezellig uitstapje, vooral met kinderen erbij.

We bewonderden de leuke slaapkamertjes, handige opbergmogelijkheden voor kleine ruimtes, schoven en klapten met soepel lopende deurtjes, maakten selfies in de spiegels. Dat was heel vermoeiend.

ikea, selfie, spiegel

leuk, in de spiegel

M. vond die bedden er zo lekker uitzien, ze had trouwens nog een ander, nieuw bed nodig, zei ze. En even later was ze weg.

ikea, slaapkamer, bed

Ahaaa…

Gelukkig vond ik haar weer. We konden de tocht hervatten.

En dan, halverwege de route is het ook heel leuk, bijna het leukste van de hele winkel. Soms denk ik wel eens: bij de Ejåkeja hebben ze er over nagedacht, het lijkt wel of ze het expres doen , zo’n restaurant halverwege de route. Ja mensen, je krijgt er veel trek van en het ruikt zo aantrekkelijk na al die banken, stoelen en kastjes.

We krijgen altijd gratis koffie want Uh, we horen bij de Ikea-family, we hebben zelfs ook familie-pas dus we kunnen het zelfs bewijzen, voor als ze ons vergeten zijn. En dan nemen we er heel veel lekkers bij, wat hé, die koffie is toch al gratis. Wat een schranspartij smulpartij.

We moesten natuurlijk niet al te lang blijven zitten want er moest gewinkeld worden. Lees: Man houdt van ‘het tempo erin houden’.

S. wilde het dienblad wel wegbrengen, dus we konden nog even blijven zitten. Ik vroeg hem nog of het zo lukte en hij dacht van wel. Hij legde zijn eigen bijzondere route af via de Xbox (die er ook altijd zo gastvrij staat) en daar ging het eerst al mis. Alle kartonnen bekers en doosjes volgepropt met papiertjes, servetjes en theezakjes vielen van het dienblad. We zagen hem geduldig alles opstapelen en verder lopen, nog even had gekeken naar wat er werd gespeeld op de Xbox. Maar, even later viel het hele zooitje alweer. Een real live slapstick. Terwijl S. niets doorhad, zaten wij vanaf het tafeltje ons slap te lachen toe te kijken hoe tot 4 keer toe de inhoud van het hele dienblad eraf viel en S. steeds even geduldig de kartonnetjes weer opstapelde en uiteindelijk de afruimband bereikte.

M. vond me natuurlijk weer eens een slechte moeder omdat ik zo hard mijn eigen zoon zat uit te lachen terwijl ik niets deed om te helpen. Ja dat was heel erg van mij, zo erg dat zelfs de tranen over mijn wangen liepen. Ik schaamde me natuurlijk diep hiervoor (…)

Toch bleek het uiteindelijk best wel mee te vallen, want toen we S. later vroegen of het allemaal gelukt was zei hij heel bedaard: ‘ja hoor’.

We liepen vrolijk verder. Want je kunt overal leuke spulletjes aanraken. Zo zag S. opeens hele tot z’n verbeelding sprekende… gevallen.

ikea4

Dat zijn nog eens borstzakjes* zag je hem denken.   – Tjonge jonge vindt ie mijn borstzakjes opeens niet meer genoeg voor die theezakjes van mij? Bijna 4 jaar van mijn hele leven heb ik ze ter beschikking gesteld aan mijn hongerige lebberende nageslacht en nu vindt meneer het opeens tijd voor een paar pronte borsttrechters…-

Dat laatste dacht mijn mannetje natuurlijk niet. En ik ook niet, zo gefrustreerd ben ik gelukkig ook niet. De kleine man vroeg zich gewoon af waar ze voor waren.

‘Nou….’ zei ik, ‘…. dát zijn nou trechters mijn jongen. Een trechter een buis met van boven een wijde opening en onder een smalle tuit waarmee je iets door een nauwe opening kunt gieten’   S. keek mij aan, en ik lichtte toe: ‘als je bijvoorbeeld leuk zijn ze he? Dus als je iets, bijvoorbeeld iets van limonade in een heel dun flesje flesje wilt gieten…’  Waar-om zou ik dat in vredesnaam doen? ‘Die hebben we nog niet he’ zei hij. Nee, de keren dat ik ooit een trechter nodig had, zijn op 2 vingers te tellen. Maar in de toekomst kan dat natuurlijk nog wel veranderen.

Zo stonden we nog even te staren naar de bak met prachtexemplaren tot onze leider ons aanmaande tot spoed. ‘Je hebt net allemaal rommel weggedaan, er komt geen nieuwe rommel in’ zei hij. We konden dus meteen verder lopen, terwijl we anders na een kwartier kijken waarschijnlijk ook tot dezelfde conclusie waren gekomen. Of niet, dat kan ik nu niet weten.

Yep, da’s dus ook een vorm van goed functioneren, door met zo’n ordelijk en stipt persoon te trouwen, als je dat zelf niet zo in je hebt. Zo wordt het uiteindelijk nog wel wat met mij.

Nadat we uiteindelijk de kassa waren gepasseerd, hadden we het uitzicht op vrolijke snoepbakken. Van ontspulling is na een Ikea bezoek toch al geen sprake meer dus dan maakt zoiets als snoepscheppen ook niet meer uit.

snoep, ikea, scheppen

Zweeds snoep, lekkør hoor. Echt lØk die Ejåkeja,

 

 

Bij de weg, gisteren wilde ik verse jus ‘d orange gieten in een fles, om te bewaren. Laat die fles nou een nauwe hals hebben, dat ging dus niet. Je- snapt- waarom! Dáánnn was zo’n børsttuitje heul handig geweest.

* in de volksmond wel ‘bustehouder’ of ordinair ‘bh’ genoemd maar onze kinderen weten wel beter.

Geef een reactie

