Bejaardengekte

Oh ik vind het zo erg! Dat er minder geld komt voor de zorg!’

Ik keek verbaasd op. Wat een maatschappelijke betrokkenheid liet mijn zoon hier zien. Ik was blij verrast.

Helaas was het niet wat het leek. Hij was nog niet veranderd sinds de maatschappelijke stage in groep 8 in een bejaardentehuis. Tot mijn verwondering bleek hij het daar bijzonder leuk te vinden. Hij vond de zorg wel wat. Maar vooral in passieve vorm dan.

Het leek hem namelijk fantastisch om in een bejaardentehuis te zitten, als bejaarde. Het leek zo übergezellig. De rolstoelrace en het schaken met de oudjes waren een groot feest geweest en niet te vergeten; heerlijk zitten, met z’n allen. En op mijn vraag of hij zich niet zou gaan vervelen, keek hij verbaasd. Natuurlijk niet, heerlijk de hele dag gamen, af en toe een zuster die langskomt met drinken en wat erbij, geen probleem.

bejaarde, gamen

die jeugd van tegenwoordig…

Maar ook mijn 14 jarige dochter kon zich er wel in vinden. Ze riep uit; ‘ja heerlijk ’s morgens gedoucht worden…’. Daar moest ze zelf ook wel om lachen maar toch zag ze zich wel rond de tafel zitten, lekker relaxt koffie drinken met z’n allen.  – Zie de dames aan een ronde tafel met de ellebogen op een pluchen kleedje, hun status updaten: ‘lkkr met de meiden aan de koffie, gezellie # @het laatste zuchtje.’ –

Er was dus niets veranderd in de afgelopen maanden want mijn zoon van 12 realiseerde zich op deze goede dag opeens dat het voor hem waarschijnlijk niet meer was weggelegd om lekker in een bejaardentehuis te zitten, vanwege die verdraaide bezuinigingen. Maar ooit  zal er ook  aan deze crisis weer een einde komen. Wie weet zullen ze het meemaken dat de bejaarden weer heerlijk in een bejaardentehuis mogen zitten in plaats van door hun kinderen verzorgd of aan hun lot overgelaten te worden. In dat geval lijkt het me voor hen het beste om zich dan zo snel mogelijk, wellicht vroegtijdig, bejaard te laten verklaren.

Maar voor het zover is moet er nog van alles gebeuren. Zoals bijvoorbeeld een wereldrecord verbreken.

Dat is sinds dit weekend opeens een zaak van het grootste belang gebleken. Uiteindelijk kwam het allemaal doordat ik met mijn zoon naar de stad ging om in alle rust en gezelligheid met hem een nieuwe winteroutfit uit te zoeken. In-my-dreams.

In de boekhandel vond hij het o-zo-begeerlijke boek Guinness World Records 2015, wat hij áltijd al had willen hebben. Ik heb het gekocht en als chantagemiddel gebruikt om nog in één kledingwinkel te kijken. Kun je nagaan. Zuchtend stemde hij hiermee in.

Aangekomen in de kledingwinkel, klapte hij zijn boek open op een tafel met stapeltjes leuke shirts. Daar stond hij te lezen en zich te verbazen over wereldschokkende records, terwijl ik verstrooid in de rekken neusde. Dat kijkt dus echt niet lekker, totale afwezigheid van wat voor aanmoedigend kreetje dan ook, bracht me tot het voortijdig verlaten van de winkel zonder buit. Dus veel verder dan een kortgeknipte kuif, een paar nieuwe schoenen en 2 boeken zijn we niet gekomen deze middag.

Wel ben ik inmiddels op de hoogte van de meest bizarre records. Zoon beraadt zich nu op een te vestigen record binnen nu en… het einde van zijn leven. Er móet een record zijn wat hij kan verbreken. We zoeken mee.

Op zich moet een grote stapel pannenkoeken van 83 cm zonder omvallen in theorie wel haalbaar zijn.

Het optillen van meer dan 32,6 kg aan je tepels lijkt me niet echt… lekker. Dan hebben we daar nog ‘de meeste appels in de mond houden en met kettingzaag doorzagen in 1 minuut’, tja, we kijken eerst nog even verder.

Ondertussen staat de langste man bij ons op de oprit…

word record, langste man, guinness

je blijft je verbazen

En toen zag ik nog een spannend record; de meeste kinderen verwekt door niet-gescheiden Siamese tweelingen. De mannen werden vader van 21 kinderen. Ik ging me dan toch het een en ander afvragen en me erbij voorstellen… En van wie waren de kinderen; van hen samen of eerlijk verdeeld? Maar 21 is wat lastig delen, maar dat gold ook al voor henzelf. Zo bleef ook ik me verwonderen.

Maar dan heeft BaasB. iets gevonden: ‘Ik wordt de oudste man ter wereld die parachute springt.’ Het huidige record staat op naam van een 96 jarige man.

‘Nou dat is net wat voor jou’ riep ik, ‘dan heb je ook nog even…’.

Baas. keek blij, hij had een mooi doel voor zijn leven met nog flink wat voorbereidingstijd.Nu ik er zo over nadenk, denk ik persoonlijk stiekem dat er over niet al te lange tijd nog een ander recordje zit aan te komen. Je zult weten om wie het gaat, houd de boeken in de gaten:

‘ ’s Werelds jongste bejaarde vertoevend in een bejaardentehuis.’

guinness, world

Een gedachte over “Bejaardengekte

Geef een reactie

