Gebedsverhoring

Vorige week donderdag heb ik weer iets spannends gemist. Toen ik thuiskwam hoorde ik van Fje en Billy hele bloedstollende verhalen. Over een insluiper op school.

Nou, feitelijk was het nou niet bepaald een sluiper; hij had heel brutaal gedaan of het normaal was dat ie daar liep. Met een bal onder z’n arm, alsof hij een gymleraar was. Uiteindelijk heeft hij, heel gemeen, het tasje van de juf meegenomen.

Tijdens het vertellen maakte F-je haar rol in het gebeuren steeds groter. De indringer had haar zelfs bedreigd met messen, vertelde ze koelbloedig.
Ze weet dat ik van sensatie en enge verhalen houd.

Op zich is natuurlijk wel eigenaardig dat er niemand was die deze persoon ´s even stevig wantrouwde. Maar tolerant als we zijn willen we ook niet al te gekleurd kijken naar iemand met een zwart trainingspak, sportschoenen en enge tattoos van draken in zijn hals en op de armen. Ja, want hij mag er ook zijn.

En toch; was ik er nou bij geweest, dan had ik hem meteen gewantrouwd. Zo’n meester loopt er niet op school en zo’n vent zit niet in groep 8. Ik had hem een lesje geleerd. En ik had hem de buitendeur van de school gewezen.

Of ik was hem gevolgd, en zou hem hebben bedreigd met een stiletto Zwitsers zakmes. En dan in de hoek gezet. Of opgesloten. Of een pak voor z’n broek.

of een knietje
Dan had ik mijn mobiel gepakt (had ik dan net toevallig wel eens bij me). En dan had ik eindelijk een keer van de noodoproep gebruik kunnen maken.

Of ik had hem een gerichte klap gegeven of een achterwaartse trap. Met een draai in de lucht. zelfverdediging2

Mocht hij dan toch nog ontsnapt zijn, ga d’r maar maar niet vanuit, maar er zijn zoveel scenario’s opeens … dan was ik die schurk achterna gerend om hem in z’n kraag te vatten en hem meegenomen naar de politie.

Maar goed, dat is dus allemaal niet gebeurd. De schelm, deugniet, onverlaat, is er gewoon vandoor gegaan met het tasje van de juf. Balen man.
Want… ik was er niet.
En nou niet zeggen dat ik makkelijk praten heb. Tot het tegendeel is bewezen zou dit mijn rol zijn.   – I rest my case.-

zelfverdediging3Toevallig, wat natuurlijk niet toevallig is, las ik de dag daarvoor een gebedje ooit uitgesproken door Fje, toen ze nog een kleuter was. Het stond ergens in een notitieboekje opgetekend. Blijkbaar vond ik het toen ook al zeer opmerkelijk of wilde ik er achter komen of het ooit verhoord zou worden.

Dit stond er: ‘… enne zorgt U voor de kinderen die een prikje krijgen, dat ze niet gaat huilen en voor de mensen die gaat stelen, dat ze goed kunnen stelen’. Jaja, dat is raar. Dat je dat leest en de dag erna gebeurt het. Zo’n verhoring verwacht je toch niet.

Ze bidt wel vaker, maar meestal ‘voor de arme kindjes, dat ze ook eens een keertje eten krijgen’.
Ach, mag het ietsje meer zijn?

Toch bleef het niet bij woorden; Fje heeft wel ooit de daad bij het woord gevoegd door eens een keertje wat op te sturen naar Afrika. Dat kan ook niet iedereen zeggen.
Ze pikte een banaan van de fruitschaal, stopte dit in een envelop, en schreef op de envelop: ‘Voor Afrika’. Daarna fietste ze ermee naar de brievenbus.
Tot zover liep de voedselactie gesmeerd. Het bleef alleen steken bij, nee, in de brievenbus. De gevulde envelop paste helaas niet door de opening voor de streekpost, maar ook niet door die van de overige bestemming. En dan-houdt-het-natuurlijk wel een keertje op.

Toen heeft ze de banaan maar zelf opgegeten. Daarna paste de envelop gelukkig wel in de brievenbus. Ik denk dat de kindjes in Afrika erg blij waren met de envelop.

Overigens, de avond na het spannende diefstalverhaal bad Fje of de juf haar tasje terug zou krijgen. En wat denk je?

De volgende dag was het tasje alweer terecht.

zwarte piet, zak

Geef een reactie

