Bye bye, taai taai…

We zwaaien hem morgen weer lekker uit, Sniklaas en Zattepiet. Het is mooi geweest.

Natuurlijk… het heeft wel wat, die gezelligheid, die vreugde en jolijt, de sfeer van pakjesavond. Met in de aanloop naar 5 december, iedere avond het Sinterklaasjournaal met ´Duwertje´ Blok.
Vaak vind ik de t.v. maar enorm saai, maar het Sinterklaasjournaal, daar kan ik met volle teugen van genieten. Journaal op mijn niveau zullen we maar zeggen.

Toch is het feest in de afgelopen jaren wel een stuk ingewikkelder geworden. Dit jaar werd ik, vroeger dan ooit, in augustus reeds verleid tot de aankoop van pepernoten en chocoladelekkers. Dat vergde al de nodige zelfbeheersing.
Maar tegenwoordig zijn er ook discussies! Er zijn mensen tegen Piet. Of voor Piet.

zwarte piet, welkom

Toen vorig jaar Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties, pleitte voor het afschaffen van het Sinterklaasfeest, moest ik eerst hard lachen. Heerlijk die Sinterklaasgrappen ieder jaar weer.
Wat bleek, ze meende het! En met haar, vele anderen.

Van het ene op het andere moment kan een knusse traditie zo op losse schroeven staan. Er zijn mensen voor en er zijn mensen tegen. Het is me wat.
Natuurlijk kun je er gewoon van genieten, die discussies. Want welbeschouwd is het toch zeer vermakelijk om Mark Rutte in het echte grote-mensen-journaal alle ernst te horen zeggen dat Zwarte Piet best mag blijven en of we het ásjeblieft gezellig kunnen houden, voor de kínderen! Het had wel iets aandoenlijks.

Ik heb er zelf trouwens geen mening over. Al die meningen zijn zo lastig, ik zie door het Strooigoed de Sint niet meer: Mensen die zelf niet zwart zijn willen de Zwarte Piet wel houden en mensen die wel bruin of zwart zijn, zijn tegen de Piet met z’n huidige kleur. En dan zijn er ook nog weer mensen die niet zwart zijn en de Zwarte Piet ook niet moeten. En mensen die een mooi bruin kleurtje hebben en die een zwarte Piet toch prima vinden.

Toen Geert Wilders er ook nog wat van ging vinden raakte ik helemaal in verwarring. Geert Wilders wilde Zwarte Piet wel houden. Terwijl hij het normaal niet zo op buitenlanders heeft en wat hem betreft alle ausländers het land uit moeten. Zo scheutig is hij niet met verblijfsvergunningen, en zwarte Piet en Sint moeten opeens wel blijven?

Later begreep ik het wel; hij weet net zo goed als ik dat Sinterklaas met z’n pieten toch weer afnokt op 6 december, dááág Sintenpiet! Bedankt voor de cadeaus, leuk dat je er was, nog leuker dat je weer gaat!

Met het toenemen van de welvaart is ook de ondankbaarheid toegenomen. Waren de kinderen eertijds nog zielsdankbaar met wat suikergoed, een letter van banket, of kaatseballen in een net, daar hoef je vandaag de dag niet meer mee aan te komen, als Sint.

Tegenwoordig zetten de kinderen niet een keer hun schoentje, nee het liefst elke week en ik hoorde van sommigen zelfs iedere dag! En dan ook nog een zak met cadeaus op 5 december.
En die Sint vindt dat allemaal maar oké, die blijft maar schoentjes vullen tot ie erbij neervalt. Dat kan toch niet langer?

Daar dacht ik de afgelopen dagen over na. En toen kreeg ik een mijters goed idee.

Wat mij betreft hoeft Sinterklaas helemaal niet meer naar Nederland te komen. Niet omdat ie niet welkom is, of omdat ie niet aardig is.
Maar zeg nou zelf, de kinderen in Nederland hebben toch genoeg spullen? Al die hebberigheid, daar wordt niemand mooier van. Dus ik dacht dat het wel een goed idee zou zijn dat Sint vanaf volgend jaar niet meer naar Nederland zou gaan, maar naar Afrika!
Ik weet zeker dat de kinderen daar veel blijer zullen zijn met cadeautjes en pepernoten en suikergoed.

sint, dak, piet Bovendien is Sint ook veel te oud voor dat geklier op die gladde daken, straks sodemijtert hij er nog van af en dat is op zijn leeftijd echt geen pretje.
Kortom; voor alle partijen is het beter. Sint blij, want hij hoeft niet meer naar het gure Nederland. Kinderen in Afrika blij, want ze krijgen eindelijk ook eens cadeautjes. Zwarte Piet blij, want in Afrika zeuren ze niet over z’n kleur. Tegenstanders van Zwarte Piet in Nederland blij, want die hoeven hem vanaf volgend jaar niet meer te zien.

Hebben we alleen nog de Voorstanders in Nederland; voor hen heb ik bedacht dat de ouders zelf wel cadeautjes voor hun kinderen kunnen kopen. De meeste mensen hebben volgens mij zelf geld genoeg voor een skladeletter en een presentje. Dan huichel je gewoon maar wat. Zeg tegen die kinderen dat Sinterklaas dat gedaan heeft. Dat hebben die kinderen toch niet door, het gaat ze uiteindelijk alleen maar om de cadeautjes.
En mocht er dan nog iemand behoefte hebben aan een Sinterklaas-figuur, voor het ultieme sinterklaasgevoel van weleer, dan kan ome Arie zich rond die tijd best ook verkleden als een soort Sinterklaas. En als een enkelen zich nou willen schminken als Piet, dat moeten ze uiteraard het zelf weten.

Dat voorstel leg ik binnenkort bij de Sint neer.
Ik ga het waarschijnlijk niet meer meemaken in Nederland, want ik denk namelijk, dat ik samen met de Sint vertrek naar Spanje. In de zak.
‘Maar moet je dan niet stout zijn geweest?’ zal menigeen zich afvragen. ’10, jij bent toch zeker nooit stout?’.

Mensen, je wilt het niet weten, ik ben echt behoorlijk stout geweest.
Ik zal niet alles opbiechten maar wel dit: Ieder jaar heb ik net gedaan of Sinterklaas cadeautjes voor mij in de zak had gedaan, met een gedicht in het handschrift van de Sint. Maar dat deed ik dus… gewoon zelf. omdat ik ook wel eens wat wilde krijgen
Dat is natuurlijk bedrog van de bovenste plank.
nikolaas, sint, piet, boek

Nu hij dit weet, zal ik zeker en vast in de zak meegaan naar Spanje.

Ik zie het helemaal voor me. Mijn dagelijks brood zal bestaan pepernoten, taaitaai en marsepein. En iedere dag zal ik bakken aan het strand, tot ik zo bruin ben als Zatte Piet.

Dus denk nog maar even aan me, als jullie morgen de Taaitanic uitzwaaien.

uitzwaaien, sint

Geef een reactie

