Het V-woord

En zo zit ik opeens weer in een krakend vers nieuw jaar. Met weer vele enkele goede voornemens, waar het tot nu toe uitstekend mee gaat.

Zo gaat dat, de oliebollen zijn op, kerstversiering is opgeruimd, mijn laatste thriller (van Jane Casey dit keer) is uit – de moordenaar zit vast, de handen zijn geschud, beste wensen uitgesproken en de koortsige vuurwerkgloed op de gezichten van mijn jongens is verdwenen.
De vrede keert weder. We kunnen weer een jaar (min 1 week) vooruit zonder waarschuwing op het verboden V-woord.

Want hoe irritant is het om onder het koken of nog erger; onder het oplossen van een paar lugubere moordzaken, steeds gestoord te worden met gezeur over V.uurwerk. Nee, doe mij maar een sappige moord. Niet in het echte leven uiteraard, maar ik ben gek op spanning en sensatie in een boek. Hoewel ik ook niet vies ben van een Scandinavische misdaadserie op tv of dvd.

thrillers, spannend, boek

Ik moet zeggen dat het qua gespreksonderwerpen tot aan de kerst nog wel behoorlijk vuurwerkvrij was. De vuurwerkfoldertjes had ik vakkundig weggewerkt, en dat leek z’n vruchten af te werpen.
De maaltijd op eerste kerstdag werd ook nog vredig doorgebracht met een discussie over ‘doodstraf wel of niet’, ‘hoe moet de doodstraf worden uitgevoerd’ (stoel, injectie of toch liever een kogel) en de keuze voor de laatste maaltijd, ‘het galgenmaal’.  galgenmaal
BaasB, die zich goed had ingelezen is in dit onderwerp, vertelde ons dat de ene gevangene koos voor een uitgebreid ontbijt of een maaltijd van KFC, terwijl een andere ter-dood-veroordeelde koos voor enkel een olijf-met-pit. Saillant detail is dat men de pit na z’n dood terug vond in de zak van zijn kostuum. Wie wat bewaard…
Uiteraard waren de meningen ook over dit alles weer zeer verdeeld.
BaasB zou het in dat geval wel weten; een flinke maaltijd uiteraard. Nonus als MacD-addict wil dan natuurlijk wat van de MAC. Mocht ze de doodstraf krijgen dan hè. Jaah…
Mij zou de eetlust wel vergaan op zo’n moment. Dacht ik hoor. Maar ik kan er nog even over nadenken.

Maar goed, toen het voorbij was met de kerst, was er nog maar 1 ding waar Billy aan kon denken. En over praten. En over zeuren. En herhalen. En herhalen. O ja dat had ik al gezegd HAHA.
Het verboden V-woord mocht dan niet meer gezegd, maar bleek ook geschreven en omschreven te kunnen worden.

vuurwerk, v, De oorlog was in de kleine man.
De weldaad van het leven in vrede lijkt mannen, groot en klein, op sommige momenten toch opeens bij de keel te grijpen. Bij gebrek aan echte beschietingen en veldslagen, worden vele kerels tegen het einde van het jaar helemaal wild bij het idee van gruwelijk zware knallen, wrede knappers, denderende explosies en meedogenloze lichtflitsen.

Gelukkig kwam er ook bij ons echt vuurwerk. Uit Duitsland gehaald zelfs. Dat hadden we 70 jaar geleden ook niet kunnen denken…
Wel jammer voor Billy, dat hij het voor 12 uur al op had. ’s Middags dus, 12 uur a.m. We hebben eigenlijk weinig spectaculairs gezien in het daglicht. Wel gehoord.
Uiteraard is het volstrekt onverantwoord om een 7-jarige vuurwerk te laten afsteken, dat vond ik ook toen ik nog geen jongens had. Maar ik heb dat losgelaten, het is niet tegen te houden.

Gelukkig kon Billy ook rond middernacht nog goed praten. En vragen. Zo wist hij her en der wat af te troggelen zodat hij vanaf 00.00 uur ook weer rottige knallers en vurige pijlen kon afsteken.
Nu de mistige kruitdamp is opgetrokken, wordt het weer een serene Kruid-hof (jaaa héb je ‘m?) van weleer. Het V-woord is in rook opgegaan en zal ik voorlopig niet meer horen.

Het is 2015. En ik kan verder met een volgende moord.      thriller, boek, spannend

Een heel vurig maar vredig 2015 toegewenst!

Een gedachte over “Het V-woord

Geef een reactie

