Het nieuws en vieze praatjes

Er is weer nationaal goed nieuws:

Het is weliswaar nieuws van afgelopen zaterdag, maar dit zou je niet willen missen:

De Huismus is weer het meest gezien bij de nationale tuinvogelteldag. Net als vorig jaar. Jawel.

nieuws, vogel, tellen
Laat ik het nou weer net gemist hebben zaterdag. Elk jaar weer hetzelfde liedje.
Op zich wil ik best meedoen aan zo’n dag. Het lijkt me zelfs alleraardigst, vogels tellen in mijn tuin.
Daarbij de wetenschap dat heel Nederland op die dag hetzelfde doet, nationaal verbonden door eensgezind vogels te tellen.
Dit soort vredige activiteiten kunnen we wel gebruiken met de oprukkende terreur in Europa.
Ik ben geen Charlie. ‘Je suis… vogelteller’.

Om heel eerlijk te zijn, denk ik niet dat mijn telling het verschil zou hebben gemaakt bij de uitslag. Ik heb een sterk vermoeden dat ook bij mij de huismus het meest gezien zou zijn in de tuin.

Ik had natuurlijk ook samen met mijn vogelminnende flierefluiters kunnen turen en spieden in onze eigen achtertuin. Mijn huisgenoten hebben er stellig een beter oog voor dan ik. Wellicht had een minderheidsgroepering dan wat meer stemmen gekregen. Maar we zullen het niet weten want we hebben het niet gedaan.

vogels, overzicht, mussen, telling

In huis heb ik trouwens wel geteld.
Welgeteld… maar één soort.

Steeds dezelfde vogel. Een vogel in of uit de kooi.

Over kooi gesproken; ik heb me daar toch wel een mieters kooitje op de kop getikt.
Terwijl ik me had kunnen ontspannen met de vrije vogels in de natuur, ben ik dus druk bezig geweest met het kooien van ons gevleugelde vriendje.
Welbeschouwd horen vogels vrij rond te vliegen natuurlijk. Maar voor zo’n schijtlijster als wij hier hebben is het niet raadzaam, wil ik het nog een klein beetje proper houden.

Willy heeft tot nu toe niet het zindelijkheidstalent laten zien, die wijlen Kareltje – hij ruste in vrede in de achtertuin – ons toonde.
Wanneer zijn BaasB hem ’s morgens boven de toiletpot liet hangen en het commando riep: ‘alle bommen los!’ liet Kareltje zijn ochtendkakje keurig in de pot vallen.
Dat was eigenlijk ook haast te mooi om waar te zijn en helaas is hij van ons heengegaan.

Nu hebben we Willy. Willy in de kooi.
Ik heb een prachtige koperen vintage kooi op den kop getikt waar je U tegen moet zeggen, zo oud.
Het staat hem super, de kooi. Bij Willy. Heel decoratief. En hij kan er heerlijk in schijten.

kooi, koper, vogel, luier

Als je zo met poep bezig bent zoals wij nu, dagelijks vogelpoepjes wegpoetsend en onderwijl piekerend over het een oplossing, kom je toch achter opzienbarende ontdekkingen. We deden gisteren een ontdekking die ik niet graag had willen missen…

Er blijken namelijk luiers… voor vogels te bestaan.

Echt.

Flightsuits.
Maak me gek, flightsuitsss!
En mocht ik nog even bang zijn dat de flightsuit niet om het fragiele vogelbipsje van onze vogel zou passen; geen nood! Ze zijn er in de maten Petite, X-small tot Mammoth en Colossal. Hoe leuk is dat! 15 verschillende maten!
En als klap op de vuurpijl; dat is niet alleen dat ze in een ‘fireworks-print’ verkrijgbaar zijn, maar het mooiste is nog dat er wegwerp flightliners verkrijgbaar zijn, welke in het poep-opvang gedeelte geplaatst kunnen worden zodat we het pakje minder vaak hoeven te wassen. Echt, blijer kun je me niet krijgen!

luier, vogel, flight, tuigje

BaasB vraagt het nu voor zijn verjaardag.
Als dat geen liefde is. Een luier voor je vogel op je eigen verjaardag vragen.

Dan kan ons Willy vrijelijk rondflitsen en fladderen zonder dat wij bang hoeven zijn voor rondvliegende uitwerpselen.
Bleek tijdens het luieronderzoek bovendien, dat er ook speciale lijnen voor de flightsuit te verkrijgen zijn, zodat hij voortaan ook een soort van vrij kan rondvliegen in de tuin.
Ik zeg: Op die verlanglijst ermee!

vlieglijn, papegaai, luier

Dat zal de dag zijn dat ik nationaal vogels ga tellen in de tuin. Dan weet ik alvast dat ik er in ieder geval 1 zal tellen. Leuk voor de variatie op de doorgaans zo saaie lijst met mussen, koolmezen en merels.

Dan zal helemaal onderaan de lijst staan: 1 Senegalpapegaai.
Die heb ik dan geteld.
nieuws, papegaai

Houd het nieuws goed in de gaten.

Geef een reactie

