Ik loop, dus ik ren

Ik ren. Nee, ik loop. Nu niet hoor. Nu zit ik.
Maar ik loop dus ook. Daarmee bedoel ik dus eigenlijk dat ik af en toe een stukje ren, maar niet keihard. Dus dan heet dat lopen. Zo zeggen we dat tegenwoordig.
Gevoelig voor trends als ik ben, loop ik nu ook regelmatig. Hard.

hardlopen, trimmen, lopen

Ik meen me te herinneren dat het vroeger joggen heette. Nu snap ik wel dat dit woord wat discutabel is. Het lijkt erg veel op sjokken. En als je het op z’n Engelsnederlands uitspreekt is het meer ‘jokken’, en als je het zo zegt, dan gelooft ook niemand je.

Mijn vader was erg modern blijkt nu, want toen ik klein was, ‘liep’ hij ook al, maar toen heette dat ‘trimmen’.
Ik vind trimmen ook wel een mooi woord en vaak als ik rood aangelopen dappere mensen zie rampestampen met hun benen op het gladde asfalt, denk ik op de een of andere manier bij hen ook meer aan trimmen.
En aan honden trimmen.

funny_pit_bull_photo
Zo trimde mijn vader, met zijn glanzende mintgroen-met lila-stukken-jaren-80 trainingspak, de rode, gele, blauwe, bruine of groene route ’in de bos’. Misschien had hij wel een heuptasje om, wat toen really hip was en waar dan geen flesje water in zat, want toen lurkte men nog niet massaal aan plastic flesjes water, dat was toen nog niet in. Ik denk dat er bij hem een zelf-gebrouwen gerstenat in zat of andere drank wat sinds mensenheugenis werd gebruikt voor het lessen van de dorst.

Maar hoe dan ook, het leuke van rennen is dat het buitengewoon geschikt is om fit te worden. Dat heeft Nederland massaal ontdekt, getuige de vele harde lopers op paden en lanen. Bovendien is het heerlijk om in de buitenlucht te sporten en het belangrijkste is natuurlijk dat het lekker goedkoop is. Je hoeft alleen maar een paar sportschoenen aan te schaffen, wat je tegenwoordig ook uitstekend bij de Duitse prijsvechters kunt doen.
Uiteraard kun je bij de betere sportzaak ook schoenen aan laten meten die perfect bij je voeten, gewicht en je manier van lopen passen, zodat je minder kans krijgt op blessures. Dat verdient uiteraard de voorkeur, het kost iets meer maar dan heb je ook wat. Verder heb je alleen een paar leuke ren-kleren, geinig sportbroekje met shirtje (kort of lang al naar gelang het seizoen), een renjasje nodig en daarnaast is ook goede onderkleding en een goede sport-bh voor de dames onmisbaar.
In het donker moet je uiteraard wel zorgen voor verlichting om armen benen en hoofd, daarbij zijn een mp3 speler of een Ipod met oordopjes waarop je kunt luisteren naar de gedownloade muziek naar eigen voorkeur of de begeleidende stem van Evy, (waar ik zelf overigens nog nooit mee samen heb gelopen, dus ik ken haar niet persoonlijk maar er zijn ontelbaar veel mensen die met haar lopen of gelopen hebben naar volle tevredenheid), zonneklep of muts, zonnebril, speciale sportsokken, heuptasje of speciale rugzak voor langere afstanden met een flesje water of energydrink en spierbalsem voor na het lopen, van vitaal belang.
Dan alleen nog wat reservekleren in de kast voor de volgende keer.
En verder… heb je eigenlijk niets nodig.

Kortom; een gezonde en goedkope manier van sporten.
Misschien iets minder geschikt als het hard waait, of regent, of hagelt, of als het glad is, of als het donker is, of als je net hebt gegeten, of als het druk is op je werk, of als je andere dingen hebt te doen, of als er teveel blad op de weg ligt, maar op mooie zonnige rustige dagen, zoals we allemaal wel eens hebben meegemaakt in Nederland, is het werkelijk fantastisch.
Net wat voor mij dus. lopen

Over Evy gesproken; laat ik haar nou afgelopen zaterdag ontmoet hebben. Lees: Gezien.
Aan de lange rij mensen te zien die stonden te wachten bij de Bijenkorf in Rotterdam voor een meet & greet met Evy Gruyaert, bleek ze erg populair te zijn. Het waren logischerwijs personen die haar altijd al hadden willen zeggen hoe lekker ze met haar gelopen hadden, hoe fit ze nu waren en hoe enorm hun levensgeluk was toegenomen nadat ze haar hadden leren kennen.

Nja, wat een gekkigheid, zou in Drenthe ondenkbaar zijn.

Wij gingen liever lopen. Langs leuke winkeltjes, en door de koopgoot, met onze schoudertasjes.
3048_fullimage_rotterdam shopping funkie bagVUK.jpg_492x307
Ja. Ieder z’n ding.

Een gedachte over “Ik loop, dus ik ren

Geef een reactie

