Wilde verhalen

Ik heb iets heel spannends gedaan. In de supermarkt. Ik moet eerlijk toegeven dat het niet de eerste keer is dat ik het gedaan heb, maar het blijft spannend. Je weet maar nooit of je ermee weg komt.

Ik nam wat mee uit de supermarkt. Voor ik het pakte keek ik schichtig om me heen en griste de verpakking vervolgens uit het schap.

Niemand had iets door en ik kon ongemoeid de winkel verlaten.

wild thing

Zo spannend, om Wilde Perziken te kopen.

Mijn hart begint altijd meteen te bonken als ik dat soort etiketten zie.

wilde perzik, sappig en zoet,

Ik kom nog uit de tijd van gewone perziken. Gewone perziken die, wanneer je ze op het juiste moment opat, niet te hard, niet te zacht, maar precies goed, de juiste zoetheid en sappigheid hadden. Gewoon uit de hand, waarbij het harige velletje wat onwennig aan de tong voelde, maar na even doorbijten het zoete sap de overhand had en heerlijk smaakte.
Toen daar de nectarine op een bepaald moment in opkomst kwam, nam ik bij voorkeur liever dit gladde zusje met haar kale vel, vanwege een iets minder harige, dus fijnere 1e hapervaring.

En nu, is daar na een hééle tijd zoeken blijkbaar, een wilde perzik gevonden. Een wilde perzik!
Zo spannend, dat mensen eerst een tamme perzik hebben gevonden en plots blijkt daar ook een wilde perzik te bestaan!

Hoe zou dat zijn gegaan, die ontdekking… Zouden het woeste taferelen zijn geweest, toen de ontdekkers achter de wilde perzik aangingen? Zouden ze de vruchten met pijlen en geweren overmeesterd hebben? Of was het met een valstrik? Hoe is het zover gekomen dat dit wilde exemplaar zich heeft laten vangen?
Dat staat er dan niet bij hè, als je wilde perziken koopt.

Eerlijk gezegd heb ik het wel eerder geprobeerd, in de afgelopen jaren, met die wilde perziken. En tot nu toe ging het ook altijd wel goed. Maar het blijft spannend! Stel je voor dat ze na vertrek uit de winkel helemaal door hun plastic dakje zouden springen van gekkigheid. Of dat ik niet veilig thuis zou komen op mijn fiets omdat de wilde perziken het zo bont zouden maken.
Wanneer zouden ze hun echte wilde aardje tonen. Daar wilde (…) ik wel eens achter komen.

De eerste dagen bleek mijn veiligheid geheel geen gevaar te lopen. Mak als zachte zoete perzikjes lagen ze keurig in hun bakje. Wat dat betreft verschilden ze niet zoveel van de eveneens aangeschafte zachte zoete abrikozen. Daar had ik dan ook helemaal geen zorgen over. Die zachte zoete abrikozen, daar hoef je niet zoveel reuring van te verwachten.

In afwachting van de perfecte staat om opgegeten te worden, legde ik ze nog even rustig in hun plastic bakje op het aanrecht. Enkele dagen tot rust laten komen. En ook om hun ware aard naar boven te laten komen.

Dat is gelukt.

Wat blijkt? De wilde perzik is echt wild. Maarr, ´t zijn wel stiekemerds. Toen ik een paar dagen geleden op een ochtend een perzik pakte voor een sappigheidscheck, vertoonde deze sporen van flinke nachtelijke uitzinnigheid. Allemaal witte wollige vlekken werden zichtbaar op hun zachte velletje. Ik denk echt dat ze die nacht flink tekeer zijn gegaan.

Het zag er werkelijk heel onsmakelijk uit. Ik heb ze nog een tijdje laten liggen in de hoop dat het wat weg zou trekken. Maar het werd alleen maar erger. Niet te eten!

wilde perzik blauwe plekken

Conclusie: Houd de wilde perzik dus goed in de gaten, eet ‘m op tijd, voor hij wild wordt. Of lees het etiket meteen zodat je weet dat ze in de koelkast bewaard moeten worden om verdere rijping te voorkomen..

Loopt u liever geen risico, koop dan zachte zoete abrikozen. Want zoals verwacht, liggen die nog steeds heerlijk zacht en zoet in hun bakje, zo lief en snoezig, om op te eten eigenlijk…

En aldus geschiedde…

zachte zoete abrikozen perziken

Geef een reactie

