Ontslakken

Ik zag laatst een Hele Lange man bij de Lidl. Nu vind ik lange mannen altijd best wel stoer, maar deze was niet zomaar lang, nee echt heel lang. Ik schrok me een hoedje.
Ik kijk bij de Lidl sowieso altijd mijn ogen uit, met ogen op steeltjes zeg maar. En dat was ook wel nodig want even later zag ik een nog langere man. Dat verwacht je dan toch niet, bij de Little.
Het viel me er verder op dat er veel buitenlanders waren. Het hoeft niet, maar het kán iets met elkaar te maken hebben.
Of het ligt aan de klimaatverandering.

Mensen worden namelijk steeds langer. Dat is een feit. Ik hoef alleen maar in mijn eigen omgeving te kijken om dat bevestigd te zien. Mijn kinderen worden bijvoorbeeld ook steeds maar langer. Een paar jaar geleden was hun lengte beduidend korter. Nu is mijn oudste me al ruim voorbij in lengte. Ik houd m´n hart vast, dat groeit maar door.

En vervelend vinden ze het ook al niet. Ze willen niets liever. We meten ons suf met dat stel:

meten, ogen, lang,

het ziet er serieus uit en dat is het ook

Die buitenlanders bij de Lidl; Ik snap al trouwens best. Het voelt toch een beetje als thuis, om in het buitenland boodschappen te doen bij de Lidl. Dat doen wij ook. In het buitenland lekker naar de Lidl met al die bekende producten en Nederlanders om ons heen, geeft dan toch een thuisgevoel. Zoiets groeit op een bepaald moment hè.

Wat me tijdens de vakantie opviel, was niet alleen dat de mensen steeds langer worden, ook de slakken. Het was weliswaar niet in Nederland, want geheel volgens ons traditionele voornemen om een jaar in Nederland op vakantie te gaan, belandden we dit keer in Duitsland en Oostenrijk.
En in Oostenrijk zijn de slakken dus al zo lang:

naaktslak, lang, eten

Ik vind slakken echt heel eng. Vooral de naakte. Daarom.  En lange slakken zijn dubbel zo eng.
En die lange Albino-naaktslak vind ik wel het toppunt.
Het was dus erg dapper van mij om mijn hand er naast te leggen.

Toch verontrustend dat de slakken nu al zo lang zijn in Oostenrijk. Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor we deze joekels in Nederland tegenkomen. En waar stopt het? En wanneer?
Ik las namelijk dat de slakken met de huidige weersomstandigheden veel langer worden. Nu kreeg ik al de indruk dat er tegenwoordig meer slakken zijn dan ooit, maar dat ze ook nog langer worden, betekent derhalve meer slak in ons leven. Allemaal buitenlanders…
Of het ligt aan de klimaatverandering.

Ik zal het probleem uiteindelijk gewoon onder ogen -op steeltjes- moeten zien.
Het is eten of gegeten worden.

Welbeschouwd  is er eigenlijk maar een klein probleem, met een grootse oplossing: We hebben we een supermarkt in onze achtertuin.
En ik vond de oplossing:


Een recept voor het klaarmaken van naaktslakken

Dit recept is voor een overheerlijke soep.

40 verse zwarte naaktslakken, het liefst uit eigen tuin (met kop)

2 eetlepels olijfolie

3 ui, 1 knoflook, 1 laurierblad

3 winterwortelen

2 vleesbouillonblokjes

1 flesje oud bruin bier.

Wrijf de pan in met de knoflook. Fruit de in ringen gesneden ui in de olijfolie. Was de verse, nog levende slakken onder koud water goed af en snij ze in dobbelsteentjes van ± 1,5 cm. Voeg de slakken bij de uien, even aanbakken en vervolgens 0,75 l water toevoegen. Smoor uien en slakken op een laag vuurtje in ca. 15 minuten samen met de bouillonblokjes, het laurierblad, de in stukjes gesneden wortel en naar smaak lettervermicelli of snelkookrijst. Voeg daarna nog 1 liter water en het flesje oud bruin toe (en eventueel zout en peper). Eén minuut laten doorkoken. Serveren met versgehakte peterselie.

naaktslak, ogen, lang, recept

Eet slakelijk!

Een gedachte over “Ontslakken

Geef een reactie

