De luiaard

‘Mam, weet je’ zei mijn jongste zoon afgelopen week ‘kijk, je hebt een luiaard, een luipaard en een lui paard’.
Dat was een waarheid als een paard zo op de vroege ochtend.

Toen vroeg ik hem wat hij dan was.

‘Oh, ik ben een luiaard’ sprak hij. Jawel, da’s waar. Het is dan wel een van de meest energieke luiaards is die ik ken maar ook hij heeft natuurlijk zo z’n slome momentjes.

luiaard, luipaard, feestje, aartslui

Laat de luiaard is dan ook mijn favoriete lievelingsdier zijn. Na de egel dan. Soo cute!

‘Ik ben ook een luiaard’ zei F-je, die aan handen en voeten onder aan de trap hing.

‘Nou nee, jij bent gewoon een lui paard’ zei Billy.

‘Nietes’ gilde F-je, terwijl ze van de trap sprong om haar broertje op z’n hoofd te timmeren.

Ik meng me bij voorkeur niet in dergelijke discussies en ruzieachtige aangelegenheden dus ging snel naar boven om nog even mijn tanden te poetsen in de hoop dat de ruzie in de tussentijd opgelost zou zijn. En awel, dat bleek zo te zijn. Men had alweer een ander onderwerp bij de kop.

Zoals wanneer-hun-kinderfeestje-nou-eens gehouden mocht worden. Daar spraken mijn luiaardjes onderweg op de fiets over.

Feestje. Van de verjaardag ja.

F-je was in april jarig. Dus het is nog maar een half jaar geleden. Je kunt van me zeggen wat je wilt; maar uitstellen da’s een vaardigheid die ik onder de knie heb. Ja, laat mij maar schuiven.
Het heeft zelfs wel eens een heel jaar geduurd voordat we haar kinderfeestje vierden.

Dat bleek buitengewoon handig, want toen konden we meteen haar volgende verjaardag vieren. Maar goed, daar kun je niet elk jaar mee komen aanzetten.

Wat het precies is weet ik niet maar ik vind kinderfeestjes behoorlijk ingewikkeld. Gewone feestjes niet, die zijn, zoals het woord al zegt; gewoon leuk.
Kinderfeestjes; iets in de combinatie van een datum prikken, de gastenlijst; ‘die mag komen en die niet want ik was ook niet op haar feestje de vorige keer terwijl ze de keer daarvoor wel bij mij was geweest’- en als dat is opgelost, iets leuks bedenken, voor kinderen, wat niet te saai en niet te duur, niet te lastig en niet iets wat de ander al eens heeft gedaan, en wat doe je als het regent. Zoveel dingen om over na te denken.

Een datum prikken is alleen al een probleem. Er is altijd wel wat leukers anders te doen. Natuurlijk heb ik ook wel eens een vrije zaterdag, maar da’s dan ook wel weer belangrijk voor een mens, zo’n vrije zaterdag.

En ideeën… die zijn er wel, maar daar wordt het zo druk van in m’n hoofd, dat er weinig meer uitkomt.

Schrijf het dan even op, zegt man-verstandig in zo’n geval.

Dat doe ik nu dus.
HaHa.

Jaaaa, hij is bedoelt natuurlijk een lijstje.
Maar dat moet je ook kunnen, zo’n lijstje maken. Een lijstje; da’s voor mensen die er het type voor zijn, de echte lijsters.
Ik probeer het wel, heus, maar als ik een lijstje maak, klopt het nooit. Het maken alleen al is een karwei. En daarna krijg ik ‘m nooit goed afgestreept.

lijstje

Maar.. met de pauzes gaat het nog wel goed.

Ik weet dus niet wat het is, maar een kinderfeestje is voor mij zogezegd niet meteen feestje. Vooral vooraf niet. Ik ga veel liever… een boek lezen ofzo… of chocola eten. In m’n eentje.

Natúúúrlijk mensen, ik heb best wel wat over voor mijn luiaardjes, dat wel. Waarlijk wel. Maar… ik weet het niet.

Of eigenlijk…

weet ik het natuurlijk wel:

Het zit in de familie, stelletje aartsluiaards dat we zijn, en het geeft allemaal niet; ik ben gewoon ook een luiaard!

luiaard

2 gedachtes over “De luiaard

Geef een reactie

