Doe mij maar traditie

Ik hou van tradities.

Ook in december, wanneer mijn stofzuiger ruikt naar dennenboom. En er een halve dennenboom in mijn stofzuiger zit.
Dan  vraag ik me soms wel eens af waar we mee bezig zijn. Maar ik hou nu eenmaal van tradities, dus mij hoor je nu niet klagen.

Bovendien mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, zeker het paard van Sinterklaas niet. En helemaal zeker niet daar ik zelf verantwoordelijk ben voor de aanschaf en verdeling van de cadeaus.
Dat krijg je ervan als je niet los kunt laten.

Traditiegetrouw deelde ik dit jaar mee dat we dit jaar geen kerstboom zouden nemen. Want; gedoe, veel werk, lastig, naalden, zere handen. Enzo. Waarop iedereen weer teleurgesteld reageerde. Want; zo leuk en gezellig en knus en passend bij de tijd van het jaar.

Dus togen we dit jaar, zoals ieder jaar, met de auto naar hetzelfde nabuurlijke tuincentrum om de mooiste boom uit te kiezen. Op 5 december dit keer, zodat moeders meteen een mooi sinterklaascadeau had. Want Sint had dit jaar verder nog geen tijd gehad om iets voor haar te vinden.

Ieder jaar lukt het ons werkelijk de allermooiste boom uit te kiezen die bij terugkomst traditioneel weer veel groter blijkt dan eerst leek, daar in de open lucht.

De boom ziet er ook dit jaar weer prachtig uit. Zo buitengewoon authentiek, met z’n scheve stam en schuine top, waar geen fatsoenlijke piek in past. Da’s de charme, roept mijn man. Weer.

traditie boom

En die dennennaalden-geur uit de stofzuiger is natuurlijk ook charmant.  Dus geen kwaad woord over deze boom van Sinterklaas. Sowieso niet over Sinterklaas. Of … Piet in d’een of d’ande’re kleur.

Want de Sint gaf dit jaar nog meer mooie cadeaus;
Naast de, uiteraard, rijkelijk uitgedeelde chocoladeletters, kreeg Billy bijvoorbeeld een stuk kaas, helemaal voor zichzelf, waar hij nog steeds lekkere hapjes uit neemt. Nu kan hij iedere morgen zijn boterhammen rijkelijk beleggen met vele plakjes van zijn eigen kaas.kaas

Verder kreeg hij een muts met ooggaten. Eng, maar effectief tegen een koude boven-hoofd en bevroren oren.
En zijn mooiste cadeau vond hij het spel voor de Wii, Fifa 15. Daar werd door hem de volgende dag meteen het nieuwe voetbal-team uit dit huis aan toegevoegd: FC Kruidhof.
Met de praktische afkorting: FCK. Wat in deze lettercombinatie opeens opmerkelijk banaal oogde, waar de pubers in dit huis hikkend van de lach hem fijntjes op wezen.
Billy haalde z’n schouders op, zat er niet mee en speelde door.

Nonus’ plotseling oprispende sportiviteit van de afgelopen maand, werd door Sint beloond met een mooie sporttas en bidon. Ook F-je werd natuurlijk niet vergeten.
En BaasB maakt, sinds 5 december, hoe zullen we het noemen, verbazingwekkende camera-beelden, met zijn drone.

Dat geeft een nieuwe dimensie aan de reeks van beeldschermactiviteiten waaruit zijn leven grotendeels bestaat. Hoewel hij sinds kort, naast langdurig gamen, z’n eerste wankele schreden op het marktplaats-pad-der-handel zet.

Alreeds een jaar geleden heeft hij een account aangemaakt, dit om betrouwbaarder over te komen. Want ja, al wel een jaar actief op marktplaats- dan denkt men; dat moet wel goed zitten – is de gedachte.
Een gebrek aan vooruitziende blik kunnen we hem niet verwijten.

En nu staat er zijn handelswaar op. Bij antiek. En wel onder het kopje ‘bijbels en boeken’.

Vinden we daar: een blikje cola. Voor 1 euro. Dat loopt tot nu toe nog niet zo heel hard.

traditie cola

 

Ik vraag me ergens nog af, wat hij gaat doen bij een bieding, want het blikje is er al lang niet meer.
Maar het is uiteindelijk niet mijn handel.

Biedt Bram007 verder aan, onder Dameskleding, bij de ‘jurken’;
Een Pen.
Zo’n pen zou elke dame wel willen dragen, vanzelfsprekend.
Nou heeft hij al een bod van 10.000 euro.

traditie pen

Jammer genoeg is het niet mijn maat, denk ik:
‘Ik ben er lang niet dun genoeg voor’. Sprak ze, terwijl ik een hap van haar aller-laatste heerlijke chocoladeletter achteruit schrokte en de lege verpakking van de marsepein verfrommelde in haar hand.

Ik ben zogezegd misschien te dol op tradities in december.

traditie

Geef een reactie

