Doe maar violet!

Ik heb vandaag mijn leven gewaagd. Buitengewoon gevaarlijk wat ik daar heb gedaan.

Ik… ben… namelijk…

Buiten geweest! Vanmorgen.
Ja, ik ben me d´r een!

Met gevaar voor eigen leven liep gleed ik een rondje door de wijk. Liever deed ik dat niet natuurlijk, maar ´t hondje moest z´n kakje kwijt, dus glibberden we met onze 6 pootjes samen, over de straat. Waaghals dat ik me daar ben.

Gisteren was het ook al glad. Maar toch eigenlijk niet echt. Als dit alles is… dacht ik terwijl ik vrolijk langs ´s heeren wegen fietste.
Maar dat was gisteren, dat was slechts code rood…

Vandaag is het andere koek. Nu hoorde ik over ´Code Violet´. Dit is nog spannender dan wilde hoosbuien.  Nog spannender  dan een enge sneeuwstorm met pak sneeuw van drie meter hoog.
Code Violet… ik kan me niet herinneren dat ik me ooit eerder in code violet heb bevonden. Ik vind violet op zich een prima kleur hoor, maar nu plotseling ook wel wat eng, nu het opeens een Levensgevaarlijk Weertype blijkt te zijn.

code violet
Vanmorgen na het ontwaken en het wederom niet te volgen weerbericht op de wekkerradio, die manlief, vanwege zijn haarscherpe gehoor immer te zacht zet, zodat ik het steeds net niet kan horen, rende ik in mijn onderbroek naar beneden om m’n mobiel te zoeken en te checken of we ijsvrij zouden krijgen…
´Jahaa´ riep ik uit en rende weer naar boven om snel weer onder het warme dekbed te kruipen. ´De scholen zijn dííííchttt, érg he´ knorde ik tegen het slaperig hoofd van man. ´Ja, hmm´, fluisterde hij tevreden glimlachend.
Dat had ie gedacht. Híj is geen scholier, dus ik duwde hem met mijn voeten het bed uit. ´Zegge, jij moet wel werken hoor´.

Dus terwijl hij nu zijn leven aan het wagen is, zitten wij thuis, het ijs op de wegen te vieren.

Eerst binnen en dan buiten. Lekker schaatsten op de ijsbaan om het huis.

code violet, ijsvrij ijsvrij violet

Het voelt wat apart. Gezellig. En als ´toch-nog-winter’, als nostalgisch ouderwets. Als warme chocomel met slagroom die we niet hebben omdat we de deur niet uit kunnen. En heel vrij, als een verlengde kerstvakantie.

Maar vooral als Heel – Gevaarlijk  – Violet.

Geef een reactie

