Chocolalala

choco

De afgelopen dagen ben ik weer behoorlijk preventief bezig geweest. Ik heb gegeten tegen dreigende gezondheidsproblemen.

Eigenlijk doe ik dat al jaren, onbewust, wat zeg ik; mijn hele leven al. Maar sinds kort weet ik dat het nuttig is wat ik doe. Zonder schuldgevoel kan ik nu rustig dagelijks een portie chocola nemen.

Het laatste chocolade-nieuws te weten is, dat chocolade een remedie kan zijn bij een hardnekkige hoest.
Dat komt allemaal door de theobromine, die van nature in chocolade blijkt te zitten. Deze vermindert symptomen van hoest. In een reep pure chocolade zit al voldoende theobromine om effect te hebben op je hoest.
In het bericht las ik aan het eind nog, dat het ook ongewenste effecten kan hebben, zoals gewichtstoename. Maar dat laatste is natuurlijk onzin.

Jaren geleden bleek al dat er in chocola ook flavonols zit, wat het functioneren van de hersenen opvoert en ouderdom vertraagt. Verder wist ik inmiddels al dat het helpt bij het verlagen van de bloeddruk, waar ik dus geen last van heb. Het is goed voor je tanden en de antioxidanten in donkere chocolade remmen ook nog ’s vrije radicalen in het lichaam.
En als klap op de vuurpijl word je er nog ’s heel gelukkig van, doordat bepaalde stoffen die in chocola zitten ervoor zorgen dat endorfine wordt aangemaakt. Jawel.

Nu waai ik met vele gezondheidswinden mee, heb al menig superfood geprobeerd, E-nummers een hele korte tijd in de gaten gehouden, een tijdje suiker geminderd, heb zelfs het boek ‘broodbuik’ in huis gehad en wilde ik al bijna stoppen met brood eten. Het boek was alleen nog dikker dan mijn eigen broodbuik. En toen bleek dat ik zoveel bladzijden moest doornemen om te weten waarom ik geen brood meer zou moeten eten, vond ik het niet meer geloofwaardig. Dus die heb ik snel weer ingeleverd bij de bieb.

chocola

bron: Boeff

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar handige weetjes, en berichten als ‘dit blijkt plotseling supergezond te zijn’. Ik lees dat soort berichten graag. Met name in relatie tot chocolade. Het leuke is dan dat de rest van de gezinsleden deze berichten eindelijk ook eens ogenblikkelijk geloven. De leden van mijn huis hebben namelijk een behoorlijk ziekelijke zucht naar chocolade met mij gemeen.  Dit soort berichten gaan er hier dus in als de spreekwoordelijke zoete chocolade-koek.

Tegenover alle soorten berichten, fabels en feitjes, die ik thuis geestdriftig voorlees over gezondheid zoals: neem eens een koude douche, wok je groenten, smeer kokosolie op je huid, gebruik je ‘andere hand’ wanneer je eet, raak ’s ochtends met je handen je tenen aan, drink zuur in de ochtend staat Man doorgaans uiterst sceptisch; ‘dat had ik je ook wel kunnen vertellen’ of ‘ggh wat een onzin’ of ‘hou nou maar weer op‘ .
Behalve dan natuurlijk op berichten als: snuif mannenzweet op, heb regelmatig seks en ga op tijd naar bed, (in willekeurige volgorde…) daar kan ie zich dan wel weer prima in vinden.
En… bij positieve chocoladeberichten dus. Daar stemt hij dus meestal meteen hartgrondig mee in. ‘Natuurlijk, dat geloof ik wel. Heb je trouwens nog ergens chocola Tien?’.
niet meer…

Op zich heb ik momenteel totaal geen last van hoest. Maar dat kan natuurlijk komen door de chocola. Die theobromine remt alle potentiële hoestprikkels onmiddellijk. Het werkt vermoedelijk dus ook preventief. Vandaar.
Van stoppen met chocolade eten is voorlopig vanzelfsprekend geen sprake meer.

Derhalve ben ik van het laatste chocoladenieuws weer erg vrolijk, blij en gelukkig geworden. Geen idee hoe dat komt…
Nja, het zal die endorfine wel zijn.

3 gedachtes over “Chocolalala

Geef een reactie

