Hoe ik relatief kan zijn

natuurkunde volgens 10 …einst

‘Wat sta je daar nou lang te zijn?!’ Riep ik versteld naar oudste zoon. Ik realiseerde me plotseling hoe lang hij was, toen hij daar naast me stond met z’n slungelige lange lijf en ik mijn nek moest verdraaien om hem aan te kunnen kijken.

Laatst was oudste dochter al heel erg geschrokken, toen ze zag dat ze overduidelijk niet meer het langste kind was.

De vader legde dit even vast. En ik heb er even een streepje boven getrokken:

relatief

Als ik er al bij had gestaan, had je mij niet eens gezien op de foto. Zo groot zijn ze nu.

Ik vind het dan toch wel bijzonder om mijn kinderen me voorbij te zien groeien. Dat heeft daar in mijn buik had gezeten en is na een paar keer knipperen opeens langer dan ik.
Blijft een raar fenomeen. Groei.

Zelf was ik als kind altijd erg klein. Gewoon een beetje mini, net zoiets als mijn jongste dochter.

Niet extreem hoor, maar wel behoorlijk. Wel zo dat anderen er regelmatig wat van zeiden. En wel zo dat ik een kleiner tafeltje en stoeltje moest dan de rest. (Voel het onverwerkte trauma…)

Heel geleidelijk ben ik doorgegroeid. Ik had het niet door, maar op een bepaald moment heb ik een normale lengte gekregen, zo rond de 1 meter-zoveel-en-zestig. Nu behoor ik tot de groten der aarde. Nou jaaa, soms dan, naast Aziaten bijvoorbeeld. En bij kleine kinderen. Ja… durf ik wel. ..
Hoe dan ook, eigenlijk ben ik nu gewoon gewoon. Niet opvallend groot en niet extreem klein, gewoon normaal, zoals ik altijd wilde als kind.

Ik heb verder een prima schooltijd gehad, waar ik me niet erg veel meer van kan herinneren. Normaal en/of saai. Het kan zijn dat ik wat heb verdrongen maar dat verwacht ik niet van mezelf. Bovendien was het daar niet traumatisch genoeg voor.

Ik herinner me wel een dag, toen ik in groep 3 zat, toen alle juffen nog achternamen droegen, de tafeltjes in strenge rijtjes opgesteld stonden, en ik een vrolijke grappige juf had die alles wist, en als hobby de loszittende tanden van de wisselgebitjes eruit trok, die je dan samen met een dubbeltje in een luciferdoosje mee naar huis kreeg. Ik heb het tandje nog bewaard.
Op die dag hoorde ik iemand mijn juf roepen bij haar voornaam. Het duurde wel heel even voordat ik door had dat het haar voornaam was. Heel verbaasd riep ik uit: ‘Heet – U.. Mini?!’
Lachend bevestigde ze dat. Ik heb toen zo gelachen, dat de tranen me over de wangen liepen. Want erger om mini te zijn leek het me wel om Mini te heten. Iedere keer als ik haar zag, dacht ik erover na hoe het moest zijn om met zo’n grappige naam te leven. Diep respect had ik. En sindsdien wist ik waarom ze zo grappig was.

Ik hoop, nu ik erover nadenk, dat de juf zich niet beledigd voelde, hoewel je als juf wel wat moet kunnen hebben. Als moeder ook trouwens

Afgelopen maand, na de zomervakantie arriveerde ik weer op mijn werk-school en zag de gegroeide kleuters, die plotseling geen kleuters meer waren en riep: ‘Haa daar, grote kinderen van groep 3!’  en enthousiast riepen ze terug: ‘Haaaalooo, juf Tineke!’ Een meisje zong nog even vrolijk door: ’Ti-neke, ti-ne ke.. tine keee…, wat een grappige naam eigenlijk, Tineke!’
‘Ja hè’ riep ik blij. Ik had zelf mijn naam tot voor kort nog nooit met grappig geassocieerd. Wel met, gewoon, degelijk, volwassen oudere vrouwennaam, met Tineke de Nooij van….1,2,3,4,5,6,7,8,9,10eke… ja echt heel irritant mensen, nooit meer doen…

Maar gewoon. Een normale naam. Normaal en gewoon, dat wel, maar nee grappig…

En zo kan er in 1 maand veel veranderen.
Want toen ik vanmorgen aan mijn zoon vroeg wat hij daar nou groot stond te zijn, zei hij, terwijl hij op me neerkeek: ‘Maar jij bent ook relatief klein’.

En nu heb ik opeens én een grappige naam én ben ik weer relatief klein.

Ik heb nooit heel veel begrepen van natuurkunde en waarschijnlijk slaat het weer nergens op maar ik denk wel dat dit wel een heel mooi illustratief verhaal is bij de uitleg van de relativiteitstheorie.

 

relativitet_emc2

Energie (E) en massa (m) kunnen van plaats verwisselen. Energie kan vastgehouden worden in materie met een massa, en die energie kan later weer vrijkomen.

 

Geef een reactie

