Als je sok maar goed zit

De O is weer in de maand.
In het kader van: kleine problemen die het leven niet ondraaglijk maar toch een tikkeltje lastiger maken, hebben we het vandaag over de O van, juist ja, sOkken.

Liever had ik ze niet nodig en zou ik bij voorkeur dagelijks een warm briesje tussen mijn tenen voelen wapperen. Maar het is niet altijd feest dus de sok mag weer aan.
Het zijn op zich prima voorwerpen, die sokken; beschermend, dempend en warm.
Dat laatste is met voeten ook best nuttig, want, zoals mijn vader vroeger altijd al zei: ‘Als je voeten maar warm zijn’.

held-sokken

Op het gebied van sokken zijn er, naast de geitenwollen-gevallen ook vele ontwikkelingen, zoals daar zijn: hoge sokken, lage sokken, sneakersokken, anti-zweet-sokken, bamboe-sokken, sokken zonder naadjes, sportsokken in allerlei kleuren, en.. Links-Rechts sokken, die meestal ook onder sportieve sokken vallen.

En over dat laatste wil ik het vandaag met jullie hebben. Ik heb namelijk, nou ja, ik heb dus ook L-R sokken. Zelfs diverse paren en verschillende types en kleuren.
Die trek ik meestal aan als ik ga hardlopen. De ene aan mijn ene voet en de andere aan mijn andere.

Ik heb nu een klein probleempje ontdekt:
Wanneer ik ’s morgens de sokken aantrek, is het meestal nog erg donker. Zeker vanaf oktober. Als ik dan, in het duister gauw mijn sokken aan wil doen, is het best wel even zoeken steeds, want de R en L zie je niet goed staan in het schemerdonker. Het is van belang, aangezien mijn rechtervoet toch wel heel graag de R-sok aan wil. En mijn linkervoet heeft hetzelfde, maar dan met de L.

Het is wel eens voorgekomen dat ik er, vlak voor ik mijn schoenen aantrok, achter kwam dat mijn R-sok aan mijn linkervoet zat. Ik heb ze gelukkig gauw nog kunnen omwisselen.
Het is ook wel eens voorgekomen dat ik er ná het hardlopen achter kwam dat ik R en L sokken aan de verkeerde voeten had zitten. Ik verbeeldde me toen opeens wel dat ik een stuk minder lekker had gerend.
Dat moest me dus niet weer overkomen. Sindsdien let ik er extra goed op.

Eigenlijk  wist ik tot voor kort niet eens bewust, dat ik met dit dilemma zat, tot ik mijn vader afgelopen week zag, zittend op de bank met zijn grote voeten olijk liggend op een poefje.
Mijn vader had, zag ik na een tijdje, ook sportieve ren/loop sokken aan. Met felrode L-R letters.

Het schokkende was, dat hij een L-sok aan zijn rechtervoet had. En de R-sok vanzelfsprekend aan zijn linkervoet.
Hij deed verder heel normaal, niet anders dan anders.

Ik heb er niks van gezegd.
Ja, ik zou als ik hem was, niet lekker meer zitten wanneer ik het wist.

Maar ik vroeg mezelf wel even af: waarom?
Waarom doe je zo’n sok aan de verkeerde voet?

Dat doet hij niet bewust, dat weet ik ook wel, het interesseert hem natuurlijk geen moer, zo’n lettertje.

Waarom maakt het mij iets uit?
En maakt het überhaupt wel iets uit?

Tijd voor een kort onderzoek.

Daar gaan we dan:

 

wp_20161009_21_51_52_pro

 

wp_20161009_21_51_29_pro

tenenkrommend

Dus: met ogen open: ‘brrr, erg’

Even met ogen dicht :’ …’

wp_20161009_21_52_48_pro

Hmmm, tja…

Nou even weer goed:

wp_20161009_21_53_30_pro

L kust R. Zie dan, hoe lief

 

Conclusie:

Het maakt geen moer uit. Zolang je het niet weet of ziet.

En als je het wel weet…
Dán heb je een probleem.

Gelukkig is dit probleem in dat geval betrekkelijk eenvoudig op te lossen.
Gewoon omwisselen.

Of links laten liggen natuurlijk.

 

 

 

 

Geef een reactie

