Rustgevend groen

sloth-grass

Mijn buurman maait het gras. Zoals altijd, al bijna 10 jaar lang met grote regelmaat.
Hoe vaak kun je maaien, vraag ik me dan steeds af. In ieder geval steeds als ik in de tuin zit.

Ik had zojuist besloten om wat meer tijd aan mijn hobby’s te besteden. En een van de grootste daarvan is niks doen. Niets is zo heerlijk als laveloos voor je uit liggen staren, zo nodig wat onzinnige opmerkingen uitkramen naar degenen die toevallig passeren. Zoiets. Heerlijk.

Meestal, als ik dan al lig niks te doen, heb ik wel een boekje bij me. Wellicht omdat iets in me zegt: ‘Je gaat toch niet zomaar niks doen, je moet nog zoveel uitlezen’. Begrijp me goed, lezen is dan ook weer een hobby van me. Maar blijkbaar is de drang om toch iets te doen vaak groter dan het nietsdoen.
En… het moet je wel gegund worden, genieten van de rust.
Dat is met zo’n aangrenzende lawaaiende, maaiende buurman een hele opgave.

Of misschien is het de buurvrouw wel, die het gras maait. Ik weet het niet, maar nu ik erover nadenk kan dat natuurlijk best. Een schutting scheidt de grenzen van onze tuin en daarmee het zicht op wat zich daar afspeelt. Niet het geluid, dat gaat over houten grenzen.
Nu ik er zo over nadenk, is het vast mijn buurvrouw die het gras maait.
Want mijn buurman is een rustige man. Ik heb hem zelden horen spreken. Het is een man die alles in stilte doet denk ik. Nou, bijna alles.
Aan 1 ding weet ik zeker dat hij een stem heeft. Dat is zijn nies. Mijn buurman niest echt als een malle. Zo ingetogen als hij in het gewone leven is, zo buitengewoon hard laat hij zich gaan in zijn niezen.
Iedereen heeft een uitlaatklep nodig, ook ingetogen mensen en het is voor mij wel duidelijk wat dat voor hem is. Dan komt ie helemaal los.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf ook heerlijk kan laten gaan in het niezen. Niets is dan zo heerlijk om bij een opkomende kriebel al die opgekropte energie de wijde wereld in te laten spetteren. Dat is dan bij mij meestal 1 keer, soms nog een keer. En dan laat ik het daar gewoon bij.

Wanneer mijn buurman op dreef is, is ie niet te houden. Keer op keer knalt met donderend geweld zijn krachtige nies vanuit het openstaande slaapkamerraam naar beneden. Hij haalt met gemak 30 keer achter elkaar.
Om na een korte pauze gewoon ook weer vrolijk verder te gaan.

hatsjoe_0

Hoezeer ik ook mijn begrip kan opbrengen voor een krachtige explosie -het onbegrip van mijn huisgenoten over mijn eigen niesgedrag in mijn achterhoofd- ‘man man ik schrik me rot, kan het niet wat rustiger?’ het heeft ook voor mij z’n grenzen..
‘Jonge jonge’, roep ik dan na de zoveelste uitbarsting, ‘houd nou maar weer op zeg’. Gek genoeg hoor ik mijn huisgenoten hier niet eens over.
Man denkt vergoelijkend dat de buurman misschien hooikoorts heeft.
En hooikoorts is een naar ding lijkt me. Die tranende ogen, volle neus, niet te stuiten kriebel, je zou er gek van worden. Ik moet wat meer begrip opbrengen.

Gelukkig hoor ik vandaag alleen het maaien van het gras. Dat is al erg genoeg wanneer je net Zen voor je uit wilt liggen staren.
Ik dommel weg bij het brommende geluid van de grasmaaier, het is net als in een auto, het geeft dat ook een slaapverwekkend effect. Telkens wanneer het geluid even ophoudt schrik ik wakker en denk verheugd: ‘yes, eindelijk is het klaar’, om kort daarop weer teleurgesteld te worden wanneer ik hoor dat de buur aan een volgend rondje op hetzelfde gazonnetje is begonnen.
‘Grondig’ mijmer ik, dat is wel een woord wat bij deze buren past.
Een paar uur later wordt het gebrom eindelijk afgezet. De bak wordt leeg gekieperd in de container, zo te horen.

Dan kijk ik naar ons eigen gazon. Lange sprieten, weelderige bos. Ik zucht.

Ik vind lang gras eigenlijk ook gewoon veel mooier.

grass

Geef een reactie

